Zdrowe Tłuszcze

Tłuszcze są niezbędnym składnikiem codziennej diety, i to mimo swojej wysokiej kaloryczności. Wystarczy zerknąć na obowiązującą piramidę żywieniową. Całkowite ich wyeliminowanie z jadłospisu zdrowia nie da, a może wręcz powodować poważne dolegliwości. Trzeba jedynie rozsądnie wybierać zdrowe tłuszcze, natomiast unikać tych, które skutkują podniesieniem poziomu cholesterolu we krwi, a tym samym przyspieszają rozwój chorób układu sercowo-naczyniowego.

Tłuszcze obowiązkowe dla organizmu

Zbyt niski poziom tłuszczów w diecie nie wpływa pozytywnie na rozwój i zdrowie organizmu człowieka, ponieważ pozbawia się całkowicie rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D, E i K. Tłuszcze stanowią nośnik tych witamin i umożliwiają ich prawidłowe przyswajanie. Jednocześnie są koniecznym składnikiem błon komórkowych, dobrze też chronią narządy wewnętrzne przed urazami. Znajdujące się w tłuszczach wielonienasycone kwasy tłuszczowe sprawiają, że dobrze pracuje mózg, układ nerwowy, a także narząd wzroku. To przede wszystkim rola kwasów EPA i DHA. Z kolei rodzina kwasów omega-3 pozwala zachować odpowiednie stężenie trójglicerydów w krwi oraz normuje poziom ciśnienia tętniczego. Dzięki temu zapobiega się chorobom układu sercowo-naczyniowego. To nie wszystko, ponieważ zdrowe tłuszcze przyczyniają się do wzmocnienia odporności i zapobiegają problemom skórnym. Są konieczne dla prawidłowego rozwoju dzieci.

Nie każdy tłuszcz dobry

Lekarze i dietetycy zwracają jednak uwagę na fakt, aby nie przesadzać z ilością tłuszczu w diecie, a przede wszystkim wybierać te rodzaje, które rzeczywiście dobrze wpływają na organizm. Dlatego maksymalnie 10% (a najlepiej 6-7%) powinny stanowić tłuszcze nasycone pochodzenia zwierzęcego. Warto też przy okazji pamiętać, że lepszym wyborem niż klasyczne masło jest tak chętnie stosowane w medycynie ajuwerdyjskiej masło klarowane ghee. Idealnie nadaje się do smażenia potraw, ponieważ nie wytwarza toksyn pod wpływem wysokiej temperatury. Jednocześnie oprócz kwasów nasyconych zawiera też korzystnie wpływające na organizm krótko- i średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe. To sprawa, że nie podnosi ryzyka chorób serca, jak inne rodzaje tłuszczów nasyconych.

Do sałatek i surówek można dodawać korzystne tłuszcze roślinne. Wśród nich warto zwrócić uwagę na mało znany w naszym kraju olej musztardowy, który ceniony jest zwłaszcza w kuchni indyjskiej. Olej powstaje z nasion gorczycy białej i jest doskonałym źródłem wyjątkowo cennych dla organizmu człowieka MUFA, czyli jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. To dzięki nim skóra dobrze wygląda, włosy są lśniące, paznokcie gładkie i bez przebarwień, a serce mocne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts