Ciasta

Dieta bezglutenowa to czasem konieczność (nietolerancja glutenu) a czasem wybór. Badania dowodzą, że nietolerancja glutenu staje się coraz bardziej powszechnym problemem oraz że nawet 10% populacji może nie tolerować białka znajdującego się w zbożach, takich jak pszenica, żyto i jęczmień.

Czy to, że jest się na diecie, z przymusu lub własnego wyboru, oznacza rezygnację ze słodyczy, ciast czy deserów? Nie. Choć dietetycy i lekarze uważają to za błąd, wiele osób na własną rękę komponuje swój jadłospis. Łatwo bowiem popełnić błąd i w ten sposób ograniczyć dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych składników. A właśnie indywidualnie dobrana dieta pozwoli nie tylko wyeliminować gluten z menu, ale przy tym jeść zdrowo, smacznie i bez wyrzeczeń. Zatem można spożywać produkty mączne, w tym ciasta i różne desery, i wszystko na co przyjdzie jeszcze ochota, tylko należy trzymać się kilku podstawowych zasad. I tak na przykład ciasta bezglutenowe przygotowuje się z produktów pozbawionych tego składnika, takich jak mąka migdałowa, kasztanowa, gryczana, kukurydziana czy starta kasza jaglana.

Czy wypiek jest smaczny? Oczywiście. Smaczny, prosty i szybki do wykonania. W internecie można znaleźć bardzo dużo przepisów na różne ciasta pozbawione glutenu. Są przepisy na pączki, keksy, biszkopty, serniki, drożdżowe babeczki. Przepisy na ciasta bezglutenowe bardzo dobrze sprawdzą się w przypadku nietolerancji innych składników. Np. drożdżowe babeczki orkiszowe robi się bez jajek i mleka. Składniki, które są potrzebne to: mąka orkiszowa jasna, cukier, olej rzepakowy, mleko sojowe, drożdże, cukier waniliowy oraz rodzynki. Natomiast produkty potrzebne do zrobienia anglosaskiego deseru, czyli muffinek, to cukier kokosowy, mąka ryżowa, olej kokosowy, siemię lniane (zamiast jajek), pokrojone orzechy laskowe, proszek do pieczenia, szczypta soli, mąka ziemniaczana i mąka jaglana oraz banany.

Ciasta bezglutenowe są zdrowe i smaczne, do ich wykonania potrzebne są proste i ogólnie dostępne składniki.