Nietolerancja laktozy- czy za mlekiem warto tęsknić

Według  specjalnego raportu Harvard Medical School pewne dolegiwości związane z laktozą odczuwa 70% populacji, co czyni mleko jednym z najsilniejszy alergenów pokarmowych.
Poza laktozą - cukrem mlecznym, uczulać może również kazeina - białko mleka. W jej przypadku mleczne produkty "bezlaktozowe", a więc technicznie rzecz biorąc - wzbogacone o enzym, którego brakuje ludziom cierpiącym na nietolerancję laktozy, również stanowią zagrożenie. Problemy z trawieniem mleka dają szereg objawów ze strony układów pokarmowego i oddechowego. Mogą wystąpić objawy dermatologiczne. Te problemy ogólnie osłabiają odporność, będąc tym samym pożywką dla rozwoju innych chorób, z astmą na czele.

Czy tak popularna nietolerancja mleka jest dużym utrudnieniem w ułożeniu zdrowego, zbilansowanego jadłospisu?
Absolutnie nie!

Co z tym wapniem?
Głęboko zakorzeniony został nam przekaz, że nabiał jest najlepszym źródłem wapnia i tylko spożywając go codziennie uchronimy się przed niedoborami. Tymczasem prawda jest zupełnie inna. Sama zawartość tego składnika odżywczego w mleku jest rzeczywiście imponująca. To co dzieje się z jego poziomem w ludzkim organizmie po spożyciu mleka, zupełnie odwrotne. Badania na uniwersytecie Kalifornijskim dowiodły, że mleko jest produktem najbardziej zakwaszającym ludzki organizm. Ten, dążąc do osiągnięcia stanu homeostazy, czyli w tym przypadku równowagi kwasowo-zasadowej zużywa zasadotwórczy wapń z kości i zębów. Tak więc bilans wapnia w organizmie po wypiciu szklanki mleka staje się ujemny! Stąd bierze się najwyższy procent zachorowalności na osteoporozę w kraju, w którym spożywa się najwięcej mleka - w Stanach Zjednoczonych.

Jakość produktów mlecznych.
Mleko zwierząt hodowanych przemysłowo zawiera do 400% procent więcej pestycydów niż równoważna energetycznie ilość warzyw. (Paul Pitchford "Odżywianie dla zdrowia")

Mleko uzależnia.
Peptydy zawarte w mleku - kazomorfiny są substancjami silne uzależniającymi, o budowie podobnej do morfiny. Natura zaprojektowała tę funkcję ze względów bezpieczeństwa, by ciele chciało pozostać przy matce i tym samym było bezpieczne.

Czym zastąpić mleko, skąd wziąć wapń?
Rynek spożywczy pełen jest zdrowych zamienników mleka, które wspaniale zastępują ten popularny napój. Wybierać możemy spośród napojów sojowych, ryżowych, migdałowych, konopnych, gryczanych, jaglanych, kokosowych i innych. Wielu producentów fortyfikuje swoje napoje wapniem z alg morskich, które jest wysoce przyswajalne przez ludzki organizm. Przy wysokim użyciu takiego "mleka" problem ewentualnego niedoboru jest więc rozwiązany. Poza algami morskimi bardzo dobrym jego źródłem są mak, sezam, migdały, amarantus. Wapń występuje również w większości warzyw i roślin strączkowych.

 

dla Margity

Anna Pragska